PARIS

Hej allihopa!! Nu var det ett tag sen och det beror på att jag har haft fullt upp! Jag skrev ett långt inlägg men de hände något och den togs bort... Jag har iaf tillbringat 6 hela dagar i Paris med min kära syster. Det var min första resa utan föräldrar så det var ju lite annorlunda att man skulle planera allt själv och så, men det blev super, vi bråkade aldrig 😉
 
Vi tog det ganska lugnt men hann ändå göra en del ^^ Vi lånade en liten lägenhet från Mirandas kompis kompis. Lägenheten låg vid Gare de l'est, nära Montmartre så vi hade möjlighet att gå hela vägen till Seine, men det gjorde vi bara sista dagen. Vädret var fint de sista två dagarna annars har det varit mest molnigt och lite regnigt. Sen tycker jag att det hela tiden var kallare än i Strasbourg, ibland frös jag liksom när jag hade kofta, vårjacka, halsduk.. I Strasbourg brukar jag aldrig behöva ha jacka nästan...
 
Jag gillar Paris och jag hoppas jag kan åka tillbaka någon gång men jag känner inte att det är min favorit stad typ. Jag gillar inte att allt ska vara så lyxigt typ. Mode, konstgallerier och fina delikatesser är inte min grej, men jag gillar att promenera i mysiga kvarter och vid Seine (särskilt på kvällen när allt är upplyst).
 
 
Första dagen shoppade vi hela eftermiddagen i seconhandbutiker i Marais området och sen påväg hem gick vi förbi Centre Pompidou.
 
Andra dagen åt vi frukost med Mirandas kompisar och sen åkte vi till Champs-Élysées för att vi hade hört att Printemps solidaire skulle arrangera konserter.
 
Det var flera konserter samtidigt på olika lastbilar så man kunde följa den lastbilen man ville ända fram till Louvren, vi gick vidare efter vi hade gått typ hela Champs-Élysée, men det var najs.
 
 
 
Efteråt gick vi runt på andra sidan av Seine, vi åt på en restaurang med ekologisk mat och stannade upp i vid en trädgård.
 
 
Vi kom till Paris äldsta kyrka, Eglisé St German Des Prés
 
 
Café de Flore som ligger väldigt nära kyrkan, i området Saint Germain. Här brukade t.ex Sartre hänga. Vi fikade inte här eftersom vi var mer hungriga på mat + det var väldigt dyrt.
 
 
Notre Dame
 
 
Inuti. Efter vi besökt notre dame gick vi till ett sjukhus från 600 talet, Hôtel-Dieu de Paris. Sen fortsatte vi till
Île Saint-Louis som är en liten mindre ö precis brevid Île de la Cité. Vi gick runt hela ön och sen promenerade vi vidare till andra änden av Ile de la Cité. Vi gick över Pont neuf, Paris äldsta bro, och fortsatte vår promenad på andra sidan Seine till Quartier latin ungefär. Det tog längre tid en vad det låter eftersom vi stannade upp för att äta, fota osv.. Så vi åkte hem runt 1 typ. Promenaden var iaf super mysig och vi avslutade kvällen på en bar med live musik.
 
Hôtel-Dieu de Paris
En trädgård vi såg på vägen
 
Nästa dag åkte vi till Louvren men det var tyvärr stängt, då kollade vi runt i området omkring istället.
 
Arc de Triomphe du Carrousel, byggd av Napoleon.
 
Louvren
Île de la cité och pont neuf, plötsligt blev det fint väder också, men det vände snabbt sen ^^
Gamla Kungliga palatset
Vi gick runt i trädgården och hittade massa stolar med dikter på.
Operan. Sen spenderade vi resten av eftermiddagen/kvällen på galeries lafayette ^^ Det fanns så mycket där, som Åhlens city men mycket mer och typ lyxigare.
 
Nästa dag tog vi tåget till Versailles!
Hall of mirrors
Drottningens säng, Fanns jätte många fina rum som denna.
 
Trädgården
I trädgården stannade vi upp för att ta lite bilder
Tillbaks i stan fick vi se den moderna delen av Paris och deras Statue of Liberty
 
 
Sista dagen hade vi picnic i en park i Marais området och sen åkte vi ännu en gång till Louvren men det skulle snart stänga så vi hann bara vara där i 50 min.
Venus de Milo fick jag iaf se bl.a
Efter att ha kollat i lite butiker promenerade vi iaf till Montmartre och passerade denna kabarén.
 
Först åt vi hamburgare på ett hamburgerställe, sen åt vi efterrätt på Les deux Moulins (Där filmen Amelie från Montmarte spelades in) och sen avslutade vi på en annan najs bar.
Jag tänkte att det skulle bli för mycket med massa matbilder här på bloggen (Men vi har ätit gott!! Många crêpes och baguetter) Om ni vill se fler bilder har jag lite mer på min fb annars kan ni be om flera :)
 
Jag är iaf nöjd!
Oma
2017-04-23 @ 09:28:22

Oj, oj, oj vad mycket ni har upplevt på en vecka o vilka fina bilder.jag blir så jätte glad när två syskon får uppleve sånt tillsammans. Härligt att få hänga med lite på din fina blogg, kram,kram

Svar: Tack så mycket, jag har tagit alla bilderna med min systemkamera så då blir det ofta bra. Kram
Alicia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0