alsace, mat och pussar

Okej jag märkte att jag hade några färdig skrivna inlägg som jag tänkte lägga upp sen får ni ett avslutande inlägg :)

#Alsace:
Som ni kanske vet, eller inte, har Strasbourg varit tyskt förut. Det ligger i regionen Alsace och där har i princip alla byar och städer tyska namn, jag bodde t.ex i byn Plobsheim. Många vuxna kan prata tyska och den tyska dialekten alsacien förutom franska.

I Alsace äter man ofta:

- Bibelskeas, potatis med fromage blanc (typ Gräddfil), vinäger och med en illaluktande ost som heter meister vid sidan om. I

- Kokt purjolök/sparris med olika skinkor och majonnäs.

-Tarte flambee (ni kan läsa mer om tarte flambee här)
 
- Des Bretzel, ibland gratinerade med olika ostar + ev skinka. ME LIKE.
 
-- Kronärtskocka (artichaud på franska) Man tar av bladen och doppar dem i en vinäger blandning typ. Jag smakade ett blad för första gången hemma hos madame Bruck sen gjorde Cathy det en gång (och så åt vi det typ hela den veckan ^^) men jag har sett Cathy och hennes mamma äta det flera gånger istället för att äta middag med oss. Det är inte min favorit rätt men jag kan absolut äta en hel kronärtskocka utan problem.
 

Detta är Choucroute, potatis och surkål tillsammans med olika korvar (på bilden syns knack korvarna tydligt, de är väldigt populära) och köttbitar. Det serveras på en stor tallrik och så får man ta det man vill ha. Detta var inte direkt vardagsmat men inte heller lyxmat, man åt det typ som vi äter tacos i Sverige ^^
 
Tyvärr tycker jag inte om när maten är sur (surkål, fromage blanc osv) så maten från alsace var inte min favorit direkt ^^ Men fick även smaka på annan fransk mat som jag gillar bättre!
 
 
Man ser kanske inte så tydligt på bilden men här ska vi iaf äta raclette som var en populär festmåltid i Frankrike, det blev jag bjuden på första dagen hos familjen. Man har iaf som en liten stekpanna där man lägger på det man vill ha, skinka, paprika, lök, raclette ost, små ägg (som jag inte vet namnet på), sen lägger man in det i grillen som står på bordet och äter det tillsammans med potatis och inlagda gurkor. ME LIKE. Har för mig att det kommer från Alperna, på wikipedia står det att det är från Valais i Schweiz.
 
 
Det här är en vanlig osttallrik som vi hade på på vår julfest tror jag. Massa olika ostar, vissa är jätte goda, andra luktar lite för mycket för min smak.
 
 
Vet inte vad det heter eller från vilken region det kommer ifrån men det var gott, förutom att det blev lite mycket skinka för mig som inte är så förtjust i skinka. Cathy bjöd på det en gång.
 
 
Detta är Cathy som håller i en tallrik med foie gras. Bilden är från vår julfest då vi hade det som aptitretare. Foie gras är levern från gäss eller ankor. Det är en delikatess kan man nog säga. Vissa gillar det andra inte, jag tycker inte så mycket om det men det är också för att det känns lite äckligt.
 
 
Detta är en alpisk rätt som vi åt när vi var på skidsemester. Det är potatismos med ost som serverades med kyckling (jag fick en veg biff då jag bara åt vegetariskt den veckan). Som jag förstod det var det första gången barnen åt det också. ME LIKE.

Nu tänkte jag prata om saker jag märkt som rör maten.

- I Frankrike äter man middag senare, runt 7-8. Ibland blir det ännu senare, särskilt på helger. Fattar inte varför man äter så sent.. I början störde jag mig på det men sen blev jag van.

- I Frankrike äter de flesta en söt frukost om de äter frukost, typ vitt bröd med sylt eller nutella, mjölk med flingor eller en croissant eller liknande. I min familj tar vi någon kaka till vår protein shake någon gång i veckan.

- De äter inte ost som här, det är vanligare att man äter ost efter maten, men alla gör ju inte det såklart. Då skär man osten med kniv och inte med osthyvel och det funkar jättebra, till deras sätt att äta ost.

- Det finns fler bagerier där. Om man behöver bröd köper man färskt från bageriet och inte från mataffären.

Och när vi pratar om skillnader kom jag på en till skillnad, fast som inte har med maten att göra, och det är att här kindpussas man när vi i Sverige annars skulle kramas. När man säger hej och hejdå, när man tackar för presenter osv.. En kram är bara ibland, typ om man tar farväl eller om man kanske inte setts på lång tid eller om t.ex någon är ledsen, som när jag åkte därifrån ^^ Första tiden tyckte jag att kindpussandet var jobbigt för jag visste inte hur man gjorde och när. Nu kan jag tycka att det är mer praktiskt och enkelt än att kramas.

okej puss och kram!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0