nia eller dua

En skillnad är att här i Frankrike nias det. Vissa lärare, barn och främlingar säger "ni" till mig eftersom jag är "nästan vuxen". Jag säger "du" till vuxna när jag lärt känna dom, annars säger jag ni. Dock är jag lite feg med att gå från "ni" till "du" så jag säger "ni" till vissa vuxna jag känner också.
Jag säger du till alla som är yngre än mig och till dem i min ålder som jag kommer träffa igen, typ kompisar och kusiner till Matthias och Emma. Sen säger jag "ni" till alla främlingar i min ålder som jag inte kommer lära känna, typ om man frågar någon om vägen eller nåt på stan.

Men ibland är jag ändå osäker om jag ska säga ni eller du för jag vet inte hur gammal personen är och var gränsen mellan vuxen och ungdom går. Ibland råkar jag också säga du när jag ska säga ni, men hittils har ingen blivit arg (iaf inte visat det^^)

Oma
2017-03-12 @ 11:07:40

Hej Alicia, det här med ni och du känner jag igen för så är det i Holland också. Om man inte är van känns det lite konstigt att säga ni till jämnåriga. Ha det bra kul att läsa allt du får vara med om. Kram,kram

Svar: Nu har folk börjat säga att jag kan säga du till dom, så nu måste jag bara hålla reda på vilka som sagt det och inte ^^ Ha det så bra! Kram
Alicia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0