min prao på bageriet

Hello just nu håller jag på att skriva en rapport om min prao till skolan så då tänkte jag att jag kunde passa på att berätta lite för er också! 

Jag började kl 6 varje dag och slutade kl 12.30. Det jag gjorde hela dagarna var i princip att sopa, diska, göra rent, ibland gå lite ärenden, lägga fram bröd, bakelser och andra grejer vi sålde, dekorera påsar med choklad i, göra äggformade prislappar, klicka på choklad ögon till figurerna av choklad, men mest stod jag i kassan och betjänade kunder. Två gånger fick jag testa på att vara lite i bageriet också.  

  • Jag fick se hur det gick till att göra lamala (traditionella kakor man äter till påsk), förutom hur smeten gjordes. Först smörades fårformarna, sen mjölade jag dom och jag märkte att dom var ganska tunga. Sedan la Michel på som ett stort järnstänger som gjorde att de två delarna av formen höll ihop. Han vände på formarna, som kunde stå helt själva upp-och ner med hjälp av hornen och två extra stänger på baken, och lade in smeten och sen lade han in dem i ugnen. Sen när kakorna var klara lossade man helt enkelt bara på formarna. 

 
 
 
  • Jag fick lägga in mandlar i smörade former som verkade vara av keramik,jag tror att det ska bli kugelhopf i dem.

Längst fram ser man hur kakorna tillslut blev.
  • Jag fick forma baguetter och smala baguetter som heter ficeller och sedan lägga det på en plåt. 

Personalen som jobbade var snälla och jag fick äta vad jag ville så då passade jag på att smaka det jag ännu inte smakat när jag hade tid över :D En grej jag tyckte var jobbigt var att jag skrapade upp mina händer på baguetternas kanter när jag tar dom utan att vara försiktig, när jag t.ex hade många kunder att betjäna,jag fick enmassa små sår på mina händer :(  

När jag sedan kom hem brukade jag vila mig och mina ben eftersom under dagen hade jag alltid ont i benen av att stå upp så mycket. Sen åt jag lunch som antingen var nudlar +bröd med ost + ev en liten yoghurt eller samma sak men en shake (som jag skrivitom här) ist för nudlar. Jag åt samma sak varje dag eftersom jag inte visste vad jag annars kunde äta ^^ men det funkade tyckte jag. Efter lunchen brukade jag gå upp på mitt rum och om jag orkade så pluggade jag och fixade med lite grejor och om inte,så sov jag. En gång gick jag en promenad, en gång gick vi ut för att gå på gympa men sen visade det sig att det var inställt och en gång åkte vi in till stan. Så jag hade det oftast väldigt lugnt på eftermiddagen men det var bra för jag var trött. Sen åt vi lite efterkl 20, framför tv:n, så det blev alltid att jag stannade kvar och kollade lite för länge eftersom jag tycker att det är så svårt att slita sig när det är något intressant på tv.Efter maten tog jag iaf en dusch och sen gick jag och la mig vid 22.40 ungefär vilket jag tycker är ganska sent.. Sa till föräldrarna sen att jag ville försöka lägga mig tidigare och då börjadevi faktiskt middagen typ en halvtimme tidigare så jag la mig vid 22 ist :) 

Jag tyckte i alla fall om min prao, det var kul att se hur det gick till på ett boulangerie, även om jag inte alltid kände mig så duktig. Det är bara att fråga om ni undrar ngt!

 
Oma
2017-04-24 @ 22:17:19

Det är nånting att skriva på din c.v sen, jobbat på fransk bageri!
Där du.

Anonym
2017-04-29 @ 14:56:08

Du förstår vad jag förväntar när du kommer hem!? ;-)

wanja
2017-05-07 @ 10:03:20

Det var skoj att läsa!
Vad mycket du får vara med om!
Kram, Moster

Svar: Kul att höra! Kram
Alicia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0