skolschemat

Det här inlägget kommer handla om mina skoldagar. Vi börjar kl 7:50 varje dag, 25 min tidigare än på Kristoffer!! Varje måndag promenerar hela gymnasiet i en timme, detta för att vi inte ska vara så stökiga sen typ. Vanligtvis joggar jag och Emma under tiden dom andra promenerar, ibland med sällskap av några andra.

Som på Kristofferskolan börjar dagen med en morgonperiod. Vi har samma morgonperiod i ca 3 veckor, det kan vara Kemi, Teaterhistoria, matte, biologi osv... Dock har jag inte lärt mig vilken tid Morgonperioden slutar, för jag har intrycket av att det ibland är 9.30, ibland 10 och ibland någon gång efter kl 10. 

Sen har vi lektioner fram till lunchen kl 1, och har kanske någon rast, men här följer jag mest efter alla andra. Jag fattar inte schemat och det finns inget schema att kolla på. Men vi har ibland matte, engelska, franska, tyska (men då har jag håltimme).

På måndagar har vi klasstimme men det går till såhär oftast:
Läraren: Hur mår ni idag? Bra
- Har ni något ni vill ta upp? Nej.
Så under den lektionen händer inte så mycket.. ^^

På fredagar efter Morgonperioden har vi idrott så då går vi tillsammans med 12:orna till en idrottshall, eftersom det inte finns någon i skolan.

Efter lunchen börjar eftermiddagsperioden kl 2 och håller på till kl 4, då vi slutar varje dag. Eftermiddagsperioden är som Morgonperioden, man har samma ämne i 3-4 veckor. Oftast är det ett praktiskt ämne, men inte alltid. Vi har haft bild, musikhistoria, historia och trä (vi gjorde en bricka), och nu har vi att vi en Caligraphie period typ.

Varje onsdag slutar vi (förutom 12:orna) kl 12.30, innan lunch. Det är så i hela Frankrike, som jag förstått det, för att man ska ha tid till någon sport, för universiteten är det så torsdagar ist.

Det var allt för denna gången, godnatt

Mamma
2017-03-20 @ 19:06:08

Det var ju intressant särskilt den där klassrummen....Så spännande att höra hur man ser på elevinflytande....

Svar: Menar du klasstimmen? Vad menar du med elevinflytande? Jag tycker att vi får vara med och bestämma lika mycket som i Sverige.
Alicia

Oma
2017-03-21 @ 18:25:00

Alltid kul att läsa din blogg. Ha det sååååå bra, kram din Oma

Svar: Vad kul att höra! Ha det gott!
Alicia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0