grejer att stå ut med som utbytesstudent

Bonjour! Tänkte berätta lite allmänt om hur det kan vara för en utbytesstudent. Jag kommer prata om det jag har upplevt men som jag också vet att andra utbytesstudenter också varit med om.
 
- Ibland fattar man inte vad som händer, man bara följer efter. Ibland händer det saker utan att man blivit förvarnad, typ att man ska åka bort någonstans, att man får gäster osv..
 
- Man kommer få samma frågor tusen gånger (både från svenskar och fransmän),"Hur går det?", "Varför ville du åka till Frankrike?", "Var kommer du ifrån?", "Ska inte svenskar vara blonda?" (Har börjat tröttna på den kommentaren nu... även om det inte är något negativt är kommentaren iaf inte positiv) "Kan du säga något på svenska?" (Klart jag kan säga något på svenska det är bara det att sen kommer du säga "haha vad konstigt det låter")
 
- Ibland kan man inte uttrycka sig som man vill, ist för att säga "Det är mysigt här" har jag t.ex fått nöja mig med att säga ungefär "det är fint/bra här".
 
- Man kommer inte fatta hur allt fungerar, hur kollektivtrafiken fungerar, var man kan shoppa osv... T.ex, För inte länge sedan skulle jag ta bussen till morföräldrarna men fick inte åka med eftersom jag hade fel biljett... Jag är ofta i behov av hjälp (t.ex när jag skulle gå på bio, när jag bakar, när jag skulle åka till Europa Park osv) men jag skulle tycka det var skönare om jag skulle kunna vara mer självständig.
 
-Ibland känner man sig lite utanför i en konversation, t.ex när man inte förstår skämten eller när alla pratar så snabbt så att man inte förstår, eller att man iaf inte hinner lägga till en kommentar.
 
- Vet inte hur det är för andra men jag tar mycket mer hänsyn till familjen än vad jag gör i Sverige. Men jag tycker ändå att jag känner mycket mer hemma här än jag trodde jag skulle göra. I början vågade jag t.ex inte ta ett äpple men nu kan jag ta ett äpple om jag tycker att det är en bra situation, t.ex tycker jag att kl 22 är lite för sent men i Sverige skulle jag inte bry mig även om det var midnatt.
 
-Ibland känns det som att folk tycker att man är dum för att man inte fattar eller för att man uttrycker sig långsamt och inkorrekt. Leon (7-åringen i familjen) tror säkert att jag är dum och inte vet något eftersom jag inte vet hur saker och ting fungerar här och för att jag låter honom vinna ibland när vi spelar något spel. Ibland när jag pekar på ett objekt och frågar vad det heter tolkar han det som att jag inte vet vad det är ^^ Han har t.ex förklarat för mig vad rymden är för något xD
 
Det var allt jag kom just nu, kanske lägger till mer senare! Vill bara säga att för mig har vissa saker varit jobbigare än andra, jag bryr mig t.ex inte om folk tycker jag är dum och det har inte varit jobbigt att följa efter utan att veta vart man ska, men att inte kunna uttrycka sig som man önskar och att inte fatta hur allt fungerar, det har varit frustrerande ibland.
Mamma
2017-06-01 @ 17:53:27

Vilket intresserad inlägg! Åh, snart är du här sådan jag få höra allt direkt från dig! Kramar i massor

Oma
2017-06-01 @ 22:08:37

Det har nog varit en lärorikt år för dej. Skall bli härligt att få träffa dej igen. Kram,kram

Svar: Ja jag har lärt mig massor! Kram kram så ses vi snart hoppas jag!
Alicia




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0