Hur det gick tilll

Förra hösten kom mamma hem från ett föräldramöte och berättade om att man skulle kunna åka bort antingen några veckor eller ett läsår till en waldorfskola i ett annat land. Men att om man är borta ett läsår måste man gå om. Jag blev intresserad och började diskutera med mina föräldrar om det var möjligt och så. Vi bestämde inte om jag skulle vara borta ett läsår eller några veckor utan vi skulle vänta och se beroende på vad som var möjligt ekonomiskt och praktiskt (om någon skola ens kunde ta emot i ett läsår osv).
 
Jag och mamma letade upp franska waldorfgymnasium på internet och vi försökte förstå vad de olika skolorna hade för regler ang utbytesår (det gick sådär). Jag skrev en personlig presentation (med hjälp av mina föräldrar) och mejlade sedan 5 waldorfskolor och frågade om de kunde ta emot mig i antingen ca 5 veckor eller ett läsår. Detta var i slutet på maj så jag var ganska/lite sent ute.
 
Jag fick såsmåningom svar från alla men valde efter ett tag att satsa på Strasbourg eftesom hon jag hade kontakt med, Martine, var så avslappnad och trevlig + hennes dotter har varit min franska lärare och hon känner en av mina lärare. Jag var då mest inriktad på att åka ca 5 veckor våren i 2:an eftersom det kändes mer rimligt än ett år, men efter att ha mejlat med Martine verkade det möjligt att vara borta läsåret 16/17 :) :) :)
 
Vi kunde dock inte fortsätta planera allt eftersom min skola inte hade gett sitt godkännande, och jag behövde vänta tills skolstart för att få godkännandet. Så när skolan började gick jag dit och visste inte om jag skulle gå där det läsåret eller inte. Men sen dess har utbytesåret blivt mer och mer säkert, jag har fått klartecken från skolan, jag har planerat mer med Martine och i slutet på augusti köpte vi flygbiljetten!
 
Skolan jag ska gå i började nån gång i början av september men vi bestämde att jag skulle komma den 22:a september så att vi skulle ha ungefär en månad på oss att ordna med allt som behöver ordnas. Sen så skrevs jag ut från min skola i Sverige den 9/9 och då hade jag gått i skolan i lite mer än 3 veckor, ungefär samma tid som dom i Frankrike kommer ha gått när jag kmr, so we're equal ;)
 
Det var det
Ok bye <3
Fredrica
2016-09-16 @ 07:57:06

Vad spännande Alicia! Och modigt. All lycka till! :)

Svar: Hehe tack så mycket! :)))
Alicia

Miranda
2016-09-16 @ 19:45:01

Spännande början Alicia <3

Anna-Uttama
2016-09-17 @ 22:48:58

Åhh så spännande och mycket modigt! All lycka till dig, hjärtat!

Svar: Tack så mycket! :) Kul att det funkade med att kommentera!
Alicia

Oma
2016-10-04 @ 09:50:01

Njut nu så mycket du bara kan!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0