skolan

Hej allihopa! Jag har några färdiga inlägg som jag inte har postat än som jag tänkte posta, detta inlägg kommer handla om skolan.
 
Tänkte berätta lite om skolan som jag inte gjort förut. Det är en liten skola och består av endast en, gammal, byggnad, där alla 11 klasser får plats. I hela gymnasiet går bara ca 32 elever, och då har t.o.m 10:an (1:an) och 9:an slagits ihop. I min klass, 11:an (2:an), har vi som flest varit 9 elever men efter jag åker kommer det återstå 6 elever fram tills skolavslutningen i juli. Men jag blev van vid att det var litet ganska snabbt.
 
Detta är gymnasiets korridor där våra klass rum finns.
 
Detta är trappan ner till mellanstadiets korridor. 
 
Ett klass rum, kanske 7:ans?

Mitt klassrum :)
 
Detta är salen vi använder som aula (finns en liten scen som inte syns på bilden) och där de mindre barnen har eurytmi.
 
Detta är en del av skolgården, mest för de mindre barnen.
 
Nu tänkte jag gå över till vad som är annorlunda i skolan i Strasbourg jämfört med skolan i Stockholm.
 
- Lunchen kostar extra och alla äter inte i skolan, även om de flesta gör det. Maten kmr till borden ist för att vi går och hämtar den, det känns mer familjärt och mysigt. Maten liknar den vi får i Kristofferskolan, den är bara lite mer fransk ibland. Vi får baguetter till varje måltid och avslutar alltid med efterrätt typ yoghurt, frukt, någon mjuk kaka eller liknande.
 
-Inga bänkar för gymnasiet, ist har vi bord men inga skåp, detta innebär att vi måste släpa fram och tillbaks alla skolgrejer helatiden. Först var detta väldigt irriterande för mig, för väskan blev tung osv, men nu har jag vant mig.
 
- Dom har ett mobilförbud, så varje morgon måste man lämna in sin mobil. Alla gör inte det, men dom sitter inte heller med sina mobiler hela tiden. Jag tycker att det är ganska jobbigt att vara utan min mobil för det är där jag har all min planering, men det har jag också blivit mer van med.
 
- Det finns en skolkostnad men den varierar beroende på hur mycket föräldrarna tjänar. Det kostar eftersom waldorfskolor får inte något statligt bidrag här.
 
- De får inga betyg, förutom när eleverna går ut skolan för att ta sin gymnasieexamen. För att ta sin gymnasieexamen måste man plugga ett extra år på ett gymnasium som är godkänt av staten, sen kan man plugga vidare på univeritet eller vad man nu vill. Emma som jag bodde hos, går i 12:an håller nu på att göra massa antagningsprov för att komma in på ett gymnasium, sen nästa år kommer hon gå sista året på gymnasiet i en vanlig klass med de som är ett år yngre.
 
- Det är mindre strikt. Lärarna tar inte alltid in läxor och rättar dem heller inte alltid efter att ha tagit in dem. Vi börjar ofta lektionerna för sent och vi brukar dra över. Vi flyttar hela tiden på lektioner. Det har hänt flera gånger att vi haft en morgonperiod ett tag och sen plötsligt en dag har vi en annan morgonperiod utan att vi avslutat den förra. Antingen är det för att någon beslutat att vi ska byta morgonperiod eller så är det bara att läraren avslutat på ett dåligt sätt, eller så fattade alla utom jag att vi skulle börja en ny period ^^.
 
- En gång sa en lärare (madame Bruck) till en elev att hon inte fick komma till skolan med sina slitna jeans i fortsättningen. Samma lärare sa också åt en annan elev att vända på sin t-shirt med tryck. Anledningen är att hon tycker det är för grovt och fult och det är ingenting hon vill se på. Jag tror att lärarna kan säga så till de små barnen i Sveriges waldorfskolor, men de gör inte det till de äldre. Jag blev iaf väldigt förvånad.
 
Nu tänkte jag gå över till vilka Likheter som finns.
 
- Varje morgon innan lektionen börjar, säger vi ett Morgonspråk. Det är samma dikt som i hela världens waldorfskolor, men översatt såklart. Lärarna är olika noggranna med att säga morgonspråket, som i Sverige, så ibland hoppar vi över det.
 
- Som i Sverige hälsar vi på lärarna innan lektionen genom att skaka hand (inga Kindpussar hehe ^^)
 
- Jag har upplevt att waldorfskolor har ungefär samma status i Stockholm som i Strasbourg, vissa personer känner till det andra inte, vissa tycker det är konstigt andra tycker det verkar bra. Emma sa dock att lärare från andra gymnasium ser ner på waldorf elever, men det vet jag inte hur det är här i Sverige, det kanske är så men ingenting jag upplevt än iaf.
Det finns fler waldorfgymnasium i Frankrike men det är väl helt enkelt för att det bor fler människor i Frankrike. Jag vet inte hur det är för andra waldorfskolor i Frankrike men för skolan jag gick i verkade det som att de behövde kämpa mer än andra skolor för att upprätthålla sin verksamhet. De har svårt med pengar, de har inte så många elever och det är svårt att hitta lärare, iaf waldorfutbildade lärare. Nästa år kommer det inte finnas någon 12:a eftersom det inte finns tillräckligt många elever som ska fortsätta. Det är ju lite så i Sverige också, många små waldorfskolor stänger ner sitt gymnasium eller sitt högstatium. För Kristofferkolan funkar det bra tror jag även om det kanske är svårt att hitta waldorf utbildade lärare.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

aliciaistrasbourg.blogg.se

Une année à Strasbourg

RSS 2.0